Tak to vypadá, že Česká pošta chce nadobro zkrachovat. Teda né, že by jako státní podnik úplně mohla, on to vždycky nějakej blbec zamázne, ale tohle bude fakt velký.
Její politika posílání balíků totiž přechází z principu váhy na princip délky nejdelší strany. A protože když knihu většího formátu opravdu dobře zabalím, dostane se hravě přes 50 cm, jsme na velikosti L (50 - 100 cm), a ta vyjde na - tramtadadá - 209,- Kč!!! Doporučený balíček zůstává kupodivu omezen i váhou na 2 kg, ale i tady se zavedou velikostní limity. Vel. L bude znamenat nejdelší stranu o délce 50 - 60 cm. Za takový balíček dám "jenom" 159,- Kč.
Doporučené psaní zůstává stejné, takže se nabízí celkem logická námitka, že stačí, abych knihy začala vážit, jejich váhu uvedla na webu a potom by člověk v košíku automaticky dostal nabídku dopravy, která by se ho týkala. Abych jako hned nebyla nespravedlivá k těm, co objednají jednu malou knížku. Ale na to mám úplně jinou námitku: Proč bych to měla dělat?
V první řadě by se o dost prodloužil čas zadávání jednotlivých knih na web. Ten čas musím někomu zaplatit.
V druhé řadě bych musela pořídit váhu, což musím zaplatit.
V třetí upravit web. A zaplatit za to.
Ze všech těchto plateb bych musela odvést berni.
A to všechno jen proto, abych zaplatila víc, než jinde, někomu, kdo mě už tak stojí 50% výdělku (zřizovatel Pošty).
Mnohem jednodušší mi přijde prostě Poštu škrtnout. Na to mi stačí dvě kliknutí. Už teď chystám řešení, které by nahradilo dobírky, protože Pošta prostě není schopná zasílat všechny vybrané částky, a vlastně ani vracet cenu doběrečného u všech vratek. Nehledě na spolehlivost doručování, že.
No dobře, jsem možná v ráži, a Poštu nakonec jako dopravce nechám. Lidi jsou na ni zvyklí a změny jsou přece fuj. Ale rozhodně dojde k dramatickému zvýšení cen, to říkám rovnou. 100% není tak velké číslo, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Ale co je vlastně jádrem pudla celého tohohle článku? Nejde o zdražení. Jde o tu absurditu. Pošta totiž nemá na takové zdražování reputaci. Za dobrou službu si člověk rád zaplatí, ale když tohle udělá firma, kterou musíte stále hlídat, zda a jestli vůbec dělá to, za co jste jí zaplatili, pak je tenhle krok sebevražda. Nebo by minimálně měl být. Ale jsem si bohužel naprosto jistá, že Česká pošta jen tak nezkrachuje.
A víte, co by mě fakt zajímalo? Skutečný důvod, proč to Pošta dělá. Čeho tím chce dosáhnout? Vyšších tržeb? Všichni víme, že to tam jde od desíti k pěti. Ale že by za to mohla dosavadní špatná cenotvorba? To bych úplně neřekla. Příklad: Chtěla jsem si domluvit online podávání balíků. Nejdřív jsem musela kontaktovat Poštu. Ti mi poslali telefon na obchodní zástupkyni pro tuto oblast. Ta mi potom v emailu poslala seznam dokladů, které bude pro sepsání smlouvy potřebovat. Tenhle seznam měl dobře patnáct položek, a to včetně kopie živnostenského listu. Takže co jsem udělala? Logicky jsem zabrousila na stránky Zásilkovny, a po registraci, která mi zabrala asi tři minuty, mi půlka balíků na Poštu ubyla a zvládnu je i nadále vypisovat růčo. Problem solved.
Takže ne, kvůli zvýšení tržeb to fakt není. Tak ale proč se Pošta chová tak zpátečnicky, nelogicky a všechny inovace přichází sice s velkou slávou, leč s křížkem po funuse (teď mám na mysli třeba jejich nejžhavější novinku - možnost, aby vám balík vyzvedl kdokoli, kdo přijde se správným kódem!)? Napadá mě jenom to, že tím chce odradit i zbytek zákazníků, kteří s ní posílají balíky, a nechat si jen dopisy. V těch ještě velká konkurence není. A v tom případě je to geniální. Neschopnost Pošty se vysvětlí jako důsledek dravých praktik soukromých přepravců, zároveň s tím se jim přiklepne i vina za propuštění všech rázem přebytečných balíkářů, a tím se odvede pozornost od mnohem většího průseru, kterej ten samej management spáchá jinde. Mimochodem, už jste si letos spočítali daňové přiznání? Tak od příštího roku si přidejte ještě nějaké to procento navíc na krytí ztrát, které celej tenhle báječnej podnik od března vykáže.